Tilbake
Skriv ut

Design og teknologiprosjekt (høst 2017)

BESKRIVELSE AV ARRANGEMENTET:

Elevene skal jobbe med design og teknologi.

Et tverrfaglig prosjekt mellom naturfag- og kunst og håndverkseksjonen for 9.trinn.

 1.  Design.

Prosjektets formål er å skape oppmerksomhet, bevissthet og debatt rundt fenomenet merkevarebygging, design, forbruk og identitet. Elevene lærer om begrepet design, og om de ulike estetiske virkemidlene i en bruker når et produkt blir designet.

 Klassene får besøk av landskapsarkitekt Rainer Stange som er grunnlegger og partner i firmaet Dronninga landskap. Stange holder foredrag for klassene med spesiell fokus på hvordan han tenker komposisjon og design i sitt arbeid.

 2.  Teknologi.

Elevene kan velge mellom tre oppgaver:

-lage en bro i papprør og splittbinders

-lage en mekanisk leke i plast

-lage en elektrisk bil i plast

Lærerveiledning

Et tverrfaglig prosjekt mellom naturfag- og kunst og håndverk.

Naturfag: Elevene lærer å lodde og koble motor, bryter og batteriholder sammen.

Kunst og håndverk: Elevene lærer om begrepet design, og om de ulike estetiske virkemidlene en bruker når et produkt blir designet.

Elevene lærer å bøye og skjære i plast.

Foredragsholder i design innleid på skolen, eller hvor klassen reiser ut til en instutisjon og lærer om komposisjon/design.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Re kommune
  • Kunstnere/grupper: Foredrag med landskapsarkitekt Rainer Stange
  • I samarbeid med: Elisabeth Grytnes (kunst og håndverklærer) og kulturtjenesten i Re samt innleid foredragsholder.

Elevorientering

Hver klasse har fem halve dager der de jobber i grupper med design- og teknologioppgaven. De kan velge mellom tre oppgaver:

-lage en bro i papprør og splittbinders

-lage en mekanisk leke i plast

-lage en elektrisk bil i plast

Elevene samler inn inspirasjonsstoff til sin oppgave i form av bilder fra nettet, bøker, blader, aviser og reklame. De skal skrive ned 4 viktige mål med deres bil/bro/mekanisk leke.

Elevene skal også lage skisser og nøyaktige arbeidstegninger og en pappmodell. Når dette er gjort starter de på arbeidet som designere av bil, bro eller makanisk leke.

Prosjektet avsluttes med et bilrace for hele trinnet. Det blir da kåret vinnere i ulike kategorier.

Elevene skal også legge frem sitt prosjekt for resten av klassen.