Tilbake
Skriv ut

Arkitektur (vår 2017)

Elevene skal gjennom foredrag, ekskursjon og egne arbeid bli kjent med vestens arkitekturhistorie og lære hvordan internasjonale stilarter forplanter seg i lokal byggeskikk.

Arkitekturprosjektet er et tverrfaglig prosjekt mellom matte, samfunnsfag og håndverkseksjonen for 8.trinn.

Elisabeth Grytnes avtaler og booker fagpersoner i samarbeid med kulturtjenesten.

Elevene jobber med prosjektet i to uker og skal blant annet på arkitekturvandring i Tønsberg i samarbeid med Haugar Kunstmuseum:

Tønsberg – en by i endring består av en byvandring etterfulgt av et arkitekturverksted på Haugar Kunstmuseum. Målsetning er å gi elevene økt innsikt og bevissthet rundt følgende temaer:

Ulike arkitektoniske stilarter og hvordan de gjenspeiles i Tønsbergs arkitektur.
Lokalhistorie, arkitektur og byens identitet.
Moderne arkitektur. Materialer, form og funksjon.
Rommets betydning, bakgårder, torg og grønne lunger
Bygningsvern, rivning eller gjenbruk? Eksempler på gjenbruk av historisk arkitektur.

Omvisningene starter på Haugar Vestfold Kunstmuseum, videre ned til torget og brygga. Vandringen vil foregå utendørs og vare ca. tre kvarter. Elever og lærere bør kle seg etter været.   Vi vil anbefale skolene å sette av to timer på omvisning med verksted.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Re kommune
  • I samarbeid med: Revetal ungdomsskole/kulturtjenesten i samarbeid med Vestfoldmuseene IKS.
  • Idé/opplegg: Tverrfaglig opplegg mellom matte, samfunnsfag og kunst og håndverkseksjonen for 8.trinn.Prosjektarbeidet ender i presentasjon og utstillingMatte: elevene lærer målestokk ved plantagninger og fasadetegninger.Samfunnsfag: elevene jobber med arkitekturhistorie.Kunst og håndverk: elevene lærer perspektiv, plan- og fasadetegning, møblering og generellt om farger, former og ulike stiler.Arkitekturtur: Elevene deltar på arkitekturvandring i Tønsberg med formidlere fra Haugar Kunstmuseum. Etter vandringen er det satt av tid til verksted på Haugar.Hver klasse har fem halve dager der de skal jobbe i grupper med arkitektur/interiøroppgaven. De skal bygge opp gulv og reisverk av to vegger i gitt målestokk. Deretter skal elevene plate vegger, legge gulv og innrede rommet med møbler, tekstiler, tapeter osv. De skal på forhånd ha laget plantegning og skisser over møbleringen av rommet.Alle grupper skal etter endt prosjektuke legge frem sitt rom, skisser osv gjennom en presentasjon. Modellen blir stilt ut på skolen, og etterhvert i nærmeste barnehage.